Sabtu, 21 Julai 2012

kaki langit - 164.





di kaki langit Mu
ku tatap wajah temerloh
yang damai dalam dakapan
tersimpan seribu kenangan
buat aku seorang insan
dalam mengenal sebuah kehidupan.

di dada mu
telah ku jelajah setiap arah
lorong-lorong mu mendewasakan aku
yang mentah dalam resah.

di aspal mu
telah ku hidu pelbagai bau
namun aku tak pernah jemu
pada aroma yang menusuk kalbu.

temerloh
ini lah secebis wajah mu yang kian bengis
dalam esak dan raungan tangis
kau terus dipacu oleh para kapitalis
yang makin terhakis daya nasionalis.

bahaman
kuala mu berubah wajah
di kamarnya ada remaja yang leka
tenggelam dalam rasa yang bergelora
hanyut dalam nafsu yang menggila.

namun 
seorang aku masih terus berharap
agar wajah mu tak terus berubah
semoga suatu waktu aku tetap kenali mu
dalam arus yang makin deras
tetap aku tidak tersesat
di dada mu jua di aspal yang gombal
masih aku kenali harum bau hanyir mu yang hamis.

temerloh
lena lah mu dalam dakapan
damai dalam kemajuan
dipacu mara menuju impian
lestari buat sebuah warisan.


b.tan.
18.07.2012.
seri buntar.
4.51am.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan