Rabu, 18 Disember 2013

kaki langit - 235.



Patahnya Sayap Malam

Ku cari cahaya dalam kekalutan warna
Sewaktu malam resah mengibarkan sayapnya
Ku temui dia bayang malam yang terluka
Pesona cintaku pun terbakar
Dan puisi cinta tertumpah tintanya berdarah
Tersingkir dari titian makna yang setia
Tercalar purnama turut sama menjadi kan saksi
Luka cinta ku yang tak berhenti
Malam yang ku dakap mengerikan mimpi
Malam yang ku dakap telah dinodai
Harumnya bunga cinta dibasahi hujan
Sebaknya di hati ku tangisan
Kusimpan kenangan bersama malam kecundang
Patah sayapnya kehampaan
Begitulah aku kau tersiar di pandangan mata
Setelah kian lama dalam dakapan cinta
Patahlah sayapnya malam yang penuh dengan sengsara
Bagai diriku yang kau perdaya.


lagu oleh kumpulan masa scarecrow.



* lagu ini jarang kedengaran kecuali di sinar fm.
itu pun kadang-kadang sahaja. baru-baru ini aku ada dengar dan tersentuh lah hati. tapi bukan aku yang diperdaya dan bukan juga sesiapa yang diperdaya apa tah lagi diri mu. cuma aku yang tak berdaya untuk memikul dosa kerana sentiasa k***u tak kala terkenang mu....
* hehehe.... ada-ada saja lah aku ni kan...
*maaf...tiada puisi kali ini... may be next time kot...








Jumaat, 6 Disember 2013

kaki langit - 234.



























gelita di hari usah gelita di hati
gempita di bumi usah gelita di dalam diri
mencari panji bagai mencari senjata sakti
sakit tak terperi bagai disayat sembilu berduri.

b.tan.
05.12.2013.
kemayan.
12.29pm.


Khamis, 5 Disember 2013

kaki langit - 233.


























ku tulis puisi bersama puing mimpi
dalam lena yang ku reka sendiri
mencari di mana kau berada
setelah alam basah dengan airmata mu
yang ku tadah buat membasuh rindu ku.

b.tan.
05.12.2013.
kemayan
12.12pm.

Rabu, 20 November 2013

kaki langit - 232.



























kembali melemparkan pandangan ke luar jendela
aku melihat sekuntum mentari yang kian terbenam
melalui celah-celah kehidupan yang panjang
namun seringkali terasa kejam pada hari dan hati
tak kala aku terlena dalam mimpi yang tak bertepi.

ingin sekali aku berlari mengejar mentari
seperti aku pernah berlari mengejar mu dulu
meski terjatuh dan bangun lalu tersedar dari mimpi
aku hanyalah berlari bersama bayang-bayang ku sendiri.


b.tan.
20.11.2013.
kemayan.
01.50pm.

* puisi bersama puing mimpi....

















masih jua 






Rabu, 30 Oktober 2013

kaki langit - 231.



























di sudut mentari petang
tenggelam aku dalam cahaya Mu
mencari sedetik waktu
buat aku sujud berteleku
menahan pedih jiwa merintih
mengenang nasib dirantai badai
dosa silam yang belum padam
pada insan yang ditinggal
dan kini hanya memori 
yang menghiasi segenap hari
setiap detik waktu terluang
dan berharap Ilahi
masih lagi merestu
apa yang terbuku di kalbu ku.


b.tan.
30.10.2013.
kemayan.
9.42am.

* maniskah gula itu tanpa senyum mu...?




Jumaat, 25 Oktober 2013

kaki langit - 230.



























menggigit mimpi tergigit jari
menjeritlah hati tak terperi
menahan sakit terpana diri
aku di sini hanya memerhati.

menggigit mimpi tergigit jari
dalam mimpi kau hadiri
aku berlari cuba menghampiri
kau dipagar tembok berduri.

menggigit mimpi tergigit jari
sekuntum mawar tersayat duri
ingin ku miliki sekeping hati
sayang aku hanya bermimpi.

b.tan.
25.10.2013.
kemayan.
09.55am.

* hanya sekadar puisi gurisan hati buat aku yang di sini....
* tak tau aku pantun ke sajak....
* tapi yang pasti dua-dua adalah puisi...
* kalau nak disambung boleh panjang lagi...
* tapi aku yang malas nak perah otak mencari ilham... hehehe...

Rabu, 23 Oktober 2013

kaki langit - 229.



























saat mentari bangun dari lena
aku bangkit dari rindu
yang ku usung di segenap waktu
meski seperaduan bersama cintanya
dalam terkapar menghunus mesra
lemas dalam dakapan menggila
aku tersedar tiada kau di sisi
yang tinggal hanya bayang semalam
setelah puas menghambur kata.

b.tan.
23.10.2013.
kemayan.
01.40pm.


*menggigit mimpi tergigit jari....

Isnin, 21 Oktober 2013

kaki langit - 228.



























tewaskah aku dalam kemelut rindu ini
andai kau tak ku lupai
tewaskah aku dalam meniti hari
andai kau terus ku ingati
tewaskah aku di saat begini
andai kau terus ku nanti dalam sepi?

b.tan.
21.10.2013.
kemayan.
11.50am.

Khamis, 10 Oktober 2013

kaki langit - 227.



























saat-saat begini
adalah sebuah penantian 
dalam menghirup manisnya madu
dalam meresah harumnya bau
sejujur bicara tanpa suara
antara mata yang bertentangan
namun terhalang dek kesilauan
sebuah bingkisan hanya khayalan
lalu tenggelam lah dua jiwa 
menahan asmara yang bergelora.

b.tan.
10.10.2013
kemayan.
01.00pm. 

Rabu, 9 Oktober 2013

kaki langit - 226.



























perjalanan hidup ini 
mesti kita teruskan
biar payah biar gundah
hati mesti tabah
cekal harungi gelora badai
sabar hadapi dugaan berbagai
usah tewas dengan perasaan
pendamkan ia di kalbu mu
simpan saja ia di kaki langit-Nya.

b.tan.
08.10.2013.
kemayan.
13.35pm.


Selasa, 8 Oktober 2013

kaki langit - 225.


























bertandang ke teratak damai mu
ku temui jejak-jejak kisah silam
suka duka dalam perkenalan
namun kini hanya kenangan
jadi bekalan harungi kehidupan.

bertandang ke teratak damai mu
ku baca isi hati mu yang rawan
tenggelam dalam penasaran
menangisi kisah silam
dan aku bersalahan.

bertandang ke teratak damai mu
ku cuba membasuh luka semalam
dan memperbaiki kesilapan yang tak terpadam
namun aku hanya lah insan
sering tewas dengan perasaan.

bertandang lagi ke teratak damai
ku rindu pada mu.


b.tan.
kemayan.
2013.

Isnin, 23 September 2013

kaki langit - 224.


























ku lihat hujan masih lagi berdendang lagu tangis
 dan angin masih jua menderu pada sebuah kedamaian
 yang terdampar di kaki langit.
dan aku masih jua menanti hadir sinar mentari 
untuk ku tersenyum lagi, 
dan menanti hadir mu 
bersama harum kembang yang mewangi.


b.tan.
2012.
bera.


* sebuah sajak lama yang terperap di dada kertas usang dan tersimpan di laci meja aku. 
* kini bacalah bersama..... 



Rabu, 18 September 2013

kaki langit - 223.


























Basah di kaki langit
ku hirup wangi tubuhnya
dalam dingin pagi
 yang mencengkam seluruh
lalu mengalir rindu
di segenap lorong dan lohong
gementar jasad kaku
dan kelu bicara sepi.

di kaki langit
ku pasrah takdir Ilahi
hanya kita yang ngerti.

b.tan.
18.09.2013.
kemayan.
8.06am.


* gambar- suatu pagi yang dingin aku dalam perjalanan ke usim.
* terkenang seseorang adalah suatu yang mendamaikan.....

Rabu, 28 Ogos 2013

kaki langit - 222.


























seumpama
 melihat sebuah rindu yang gugur
aku memerhati ombak itu
yang masih lagi membelai pantai 
tanpa jemu saban waktu
sedang dalam kemelut sebuah emosi
ternyata kerdilnya diri ini 
untuk menongkah 
gelombang cinta yang datang
bersama seraut wajah nan sayu
yang ku simpan 
di sudut memori danau kalbu ku
setelah kaki langit sepi lagi.

seumpama aku
 yang melihat pantai itu sunyi
tak kala ditinggalkan sendirian 
terdampar di dada resah
sebak menahan sendu
menanti mentari lagi 
di malam ini
sedang aku masih bermimpi.

b.tan.
bera.
2013.

* sajak ini juga aku telah tulis di buku yang sama. tapi terhenti di frasa 'gelombang cinta yang datang.'
* semalam dan hari ini aku telah cuba menamatkannya, dan itulah hasilnya yang tidak seberapa. 
* harap maklum, wassalam...



Selasa, 27 Ogos 2013

kaki langit - 221.



























ombak laut dan angin pantai
adalah nyanyian sepi seorang aku
dalam meniti alun gelombang kehidupan
penuh ranjau berduri.

berdiri aku
hanya mampu memerhati
camar putih terbang lagi
tinggi dan terus melangit
dalam kabus gelombang gemawan.

kini aku bersama ombak laut
menanti angin pantai menyanyi lagi 
bersama camar putih 
agar kekal bertakhta di hati
dan pelangi terus berseri
 menyinari kaki langit
meski ia sekadar ilusi.

b.tan.
21.5.2012.

* sajak ini dah lama aku tulis. cuma ia hanya tercatat dalam buku nota/diari jpn pahang tahun 2010.
* oleh kerana aku nak melupuskan buku tersebut, adalah lebih baik aku simpan ia di kaki langit ini.
   boleh jugak dibaca mereka yang berkunjung ke sini. sekian dimaklumkan.

Isnin, 26 Ogos 2013

kaki langit - 220.



























Kerana Dia Aku Menangis
Tanggalkan Sisa Kewarasan Ku
Rela Melepaskan Kemudi Di Tangan
Di Kala Ribut Gelora Datang Mendera Sang Kera

Kerana Dia Aku Menangis
Padamkan Gaya Dan Perasaan
Sanggup Memutuskan Pertalian Diri
Kepada Selain Dia Yang Ku Damba

Ku Tenggelam Dalam Rindu
Tidak Berdasar Dan Bertepi
Ku Terdampar Dalam Sendu
Tidak Bernoktah Dan Berhuruf
Ku Terkorban Dalam Cinta
Tak Beralasan Dari Lembar
Satu Lagi Tak Terjanjikan
Ranjang Mawar Yang Ku Mimpi

Kerana Dia Aku Menangis
Padamkan Gaya Dan Perasaan
Sanggup Memutuskan Pertalian Diri
Kepada Selain Dia Yang Ku Damba

Ku Tenggelam Dalam Rindu
Tidak Berdasar Dan Bertepi
Ku Terdampar Dalam Sendu
Tidak Bernoktah Dan Berhuruf
Ku Terkorban Dalam Cinta
Tak Beralasan Dari Lembar
Satu Lagi Tak Terjanjikan
Ranjang Mawar Yang Ku Mimpi
Ku Mimpikan
Yang Ku Mimpi

lagu ini pertama kali aku dengar semasa memandu nak ke usim, nilai melalui jalan senawang yang banyak 'traffic light'. ketika itu aku masih lagi dalam semester satu. sambil mengharungi laluan tersebut sempat aku terdengar dan terus mengamati lirik lagunya yang puitis. lagu ini jarang dan payah nak dengar selalu, kecuali sinar fm saja yang sudi menyiarkannya. maklumlah lagu ini bukan merdu sangat pun dia punya melodi, cuma aku saja yang sorang-sorang suka pasal ia bagai menceritakan apa yang aku alami selama ini.  seingat aku baru dua kali aku mendengarnya, semuanya di sinar fm. apa pun aku tak pernah cuba lari, cuma menyendiri untuk menyiapkan tugasan sendiri. maaf, jika ada yang terasa dengan 'hilang naluri', kerana aku telah lama merasainya. justeru aku menyepikan diri dan tidak sanggup untuk terus diselubungi rasa bersalah meski aku sering mengimpikan ranjang mawar bersamamu. 



Sabtu, 24 Ogos 2013

kaki langit - 219.



























di atas nama kehidupan
sering saja kita meninggalkan
debu-debu yang bakal menjadi daki
pada tubuh mereka yang di belakang
tanpa kita menoleh menghulur sapa
atau sekuntum mawar yang tersenyum
sebagai bekal pengubat rindu
setelah dua jiwa berjauhan di perjalanan.

di atas nama kehidupan
sering saja kita menaburkan benih-benih
buat kelangsungan sebuah lagi kehidupan.


b.tan.
24.08.2013.
kemayan.
01.06pm.



Rabu, 21 Ogos 2013

kaki langit - 218.



























hidup ini perlumbaan 
di pentas aspal memacu nafsu
menderu memburu
mengejar masa yang cemburu
tanpa kita menoleh lagi
pada sapaan jua gamitan
dari sekitar hembusan nafas.


b.tan.
21.08.2013.
kemayan.
01.10pm.


* mulih awal aku hari ini... pasal perut tak berapa sihat.(memulas)...


Selasa, 13 Ogos 2013

kaki langit - 217.



























masih lagi samar di kaki langit itu
tak kala kembara ini bermula
mencari nur kalimah-Mu
di sepanjang ramadhan yang hadir
dan di setiap malam yang sunyi
sering aku cuba menadah
di mana rahmat Mu
dan di mana keampunan Mu.

Tuhan...
dalam sujud ramadhan ini
masih lagi aku mengharap
agar nur Mu
bercahaya di semesta alam ini
buat aku hamba yang alpa.

Tuhan...
dalam doa kudus ini
sampaikan rahmah maghfirah dan pembebasan
buat dia yang pernah aku kecewakan.
amiin...


b.tan.
31 julai-13 ogos 2013.
kemayan.


* sajak yang tak sempat disiapkan sebelum berakhir ramadhan.







Rabu, 24 Julai 2013

kaki langit - 216.



























bertandang ke teratak damai mu
ku temui jejak-jejak kisah silam
suka duka dalam perkenalan
namun kini hanya kenangan
jadi bekalan harungi kehidupan.

bertandang ke teratak mu yang damai
ku baca isi hati yang rawan
tenggelam dalam perasaan
sering tersendu dalam penantian.

bertandang ke teratak mu lagi
masih damai di hati ini
membaca sebuah emosi diri
tak kala kaki langit masih lagi sepi.


b.tan.
24.07.2013.
kemayan.
12.31am.









Sabtu, 20 Julai 2013

kaki langit - 215.



























terlalu jauh kembara mu teman
mengharung gelombang merentang badai 
melepas lelah hanya di jalanan 
terlena hanya di bangkuan aspal.

terlalu jauh kembara mu teman
tanpa aku mengiringi perjalanan
semoga sejahtera dalam impian
mendakap mesra segulung harapan.

terlalu jauh kembara mu teman
di langit biru di lautan rindu
pulanglah teman pulanglah insan
terubat duka sidia kesepian.


b.tan.
20.07.2013.
kemayan.
2.28pm.


Khamis, 18 Julai 2013

kaki langit - 214.



























Tiada sehari yang berlalu
Tanpa ku mengingati Mu
Rindu pada Mu
Sentiasa mendambakan
Kasih dan sayang Mu
Semalam aku bermimpi
Dalam hujan ku berlari
Berlari mencari
Memangil-manggil nama Mu
Nama Mu yang sempurna

Kuharap dan kuberdoa
Semoga dapat bersua denganmu


Tiada kata yang dapat ku gambarkan
Perasaan yang ku alami
Cinta ku ini tiada berbelah bagi
Cinta yang suci dan abadi

Apakah aku diterima
Atau kau kan membiarkan saja
Kerana ku berdosa
Jangan biarkan ku terhina
Ku merayu pada Mu

  • rindu pada-Mu....di kaki langit.
  • rindu pada mu jua....
  • lagu Yasin...yang sedap didengar...

Selasa, 16 Julai 2013

kaki langit - 213.




























dalam dakapan senja
diri diselimuti duka
terkenang kembali dosa silam
saat ramadhan menjelang tiba
sering berlinangan airmata 
antara gembira dan duka
antara cinta dan cita-cita
antara bahagia dan derita
aku mengapai impian
buat bertakhta di sudut nurani
bersama redha Mu, Ilahi.


b.tan.
16.07.2013.
kemayan.
01.52pm.













Isnin, 15 Julai 2013

kaki langit - 212.



teman
dalam perjalanan ini
penuh onak dan ranjau
perlu kau tempuhi
bukan sedikit keringat yang tumpah
bukan tiada mata yang basah
malah emosi bagai dibaji
digergaji dan disalah erti.

teman 
dalam  perjalanan ini
usah terlalu gelabah
jika terlambat 
kita akan disondol
jika terlaju 
kita pula akan menyondol.

teman
anggaplah perjalanan ini
 suatu kembara
 buat mematang sebuah diri
usah dibiar lemas tanpa tujuan
tabahlah hadapi dugaan
cabaran ada di mana-mana
meski kau di puncak jaya
mau pun merendah rasa
hanya yang gagah jiwa dan raga
bisa melangkah mengharung tongkah
mengharung badai tanpa tergadai.

teman
mari mara menuju muka
hidup ini usah bergundah
terus ceria meski payah
asal kita maruah terjaga.


b.tan.
15.07.2013.
kemayan.
02.01pm.


Jumaat, 12 Julai 2013

kaki langit - 211.


di kaki langit 
ku lihat rembulan kesiangan
kelemasan di mamah mentari
namun tegarnya hati
tetap terpelihara jati diri.

sekian kali 
di kaki langit ini
ada aku yang setia menanti
meski pudar warnanya
rembulan adalah pujaan pungguk
yang membiar diri tersendiri
sepi di pangkal rindu.


b.tan.
12.07.2013.
kemayan.
12.26am.



* sajak pendek... rush hour nak cepat balik.....
* jom lah balik....






Rabu, 10 Julai 2013

kaki langit - 210.


langit petang ramadhan yang lalu
aku menatap cahaya nur-Mu
dalam remang warna senja
gemilang menerang di kaki langit
meski aku hanya sendiri
cuba melangkah menggapai mimpi 
bertemu al-qadar mensuci diri.

b.tan.
10.07.2013.
kemayan.
1.52pm.


* menanti dan terus menunggu... cuma aku yang kelewatan waktu.

kaki langit - 209.



























bumi ini basah lagi di pagi hari
buat menyambut ramadhan kareem yang suci
bersama barokah yang bakal meruah
melimpah di atas sejadah
seorang aku yang resah sesal tak sudah
masih lagi tetap menadah
pada Allah Yang Maha Gagah
agar aku terus berserah 
memohon rahmah juga maghfirah
di sepanjang lewatnya ibadah
menghitung butir tasbih dalam merintih 
di atas pedihnya dosa silam.

b.tan.
09.07.2013.
kemayan.
1.45pm.


* sempena ramadhan yg bakal tiba dan telah pun tiba .... hari ini hujan turun lagi membasahi pagi...
* semoga ramadhan kali ini lebih bermakna buat aku dan semua.... kawan dan sahabat aku...
















Selasa, 9 Julai 2013

kaki langit - 208.



























menatap wajah mendung di kaki langit
seorang aku menanti gerimis yang bakal menitis
buat melakar impian pada hari yang menangis.

sekian lama terpamer merah cerah
kini gundah melanda parah
seorang aku terkapar di hamis lembah.

merenung dalam kelam
adalah suatu penasaran
setelah jiwa terhempas berkecaian.


b.tan.
09.07.2013.
kemayan.
09.05am.



* sajak pendek ini pun aku terpaksa ambil masa lima hari nak siapkan. mula menulis 4 julai lalu tapi terhenti pada frasa 'adalah suatu penasaran'. langsung aku kehilangan idea bagaimana nak menghabiskannya. tapi hari ini nekad untuk menamatkannya dan inilah hasilnya.
* sekian.... semoga terus tabah dan gagah harungi cabaran hidup.

Selasa, 2 Julai 2013

kaki langit - 207.




























sinar mentari di kaki langit yang tersipu seolah menggamit aku untuk terus mengenang mu dalam menelusuri hari-hari penuh liku dan berduri buat mencari satu kepuasan diri dan mencari seri seraut wajah pujaan hati.

sinar mentari di kaki langit seakan memanggil nama mu dan aku pun terus berlari mengejar seri warna pelangi yang tersembunyi di kamar rindu mu.

sinar mentari di kaki langit adalah sinar warna secebis kasih yang masih bertakhta di hati ini dan amat sukar untuk ku kikis meski ia mekar di taman larangan.

sinar mentari di kaki langit adalah aku yang tidak malu untuk terus mengenang mu.


b.tan.
02.07.2013.
kemayan
14.05pm.


  

Isnin, 1 Julai 2013

kaki langit - 206.



berserakan warna senja di kaki langit
menemani aku yang masih di sini
duduk seketika memerhati
pada hari yang beransur pergi
meninggalkan siang dan menjemput malam
menghiasi pawana bersama bulan bintang
menghimpunkan kelkatu yang memburu rindu
meski yang hadir hanyalah ilusi
dalam mimpi yang tak bertepi
terpamer seraut wajah indah
dambaan kalbuku nan lalu
kini terpahat di lipatan memori
sebagai teman di kala kesepian.


b.tan.
01.07.2013.
kemayan.
10.35am.


* puisi ringkas.... aku sedang mengejar waktu....
* alhamdulillah.... permohonan aku untuk npqel gagal... 
* kalau tidak tak menang tangan lah aku.... 



Jumaat, 28 Jun 2013

kaki langit - 205.



























terbungkam aku sendirian
menatap rona senja dalam diam
setelah kepulangan camar ke sarang
aku menjadi sepi di pelabuhan.

di senja ini
ku susuri jejak-jejak mu
buat menghirup manisnya masa lalu
semoga lena ku bertemankan rindu
pada detik indahnya berkasih.


b.tan.
28.06.2013.
kemayan.
9.35am.


* saat detik aku lapar mengejar waktu membereskan tugasan... namun rindu mu rindu ku jua.






Selasa, 11 Jun 2013

kaki langit - 204.



jalanan ini masih lagi sepi
dalam aku menanti seraut wajah
di penghujung yang masih lagi berliku
penuh onak dan ranjau berduri.

teman...
ku nanti mu di persimpangan jalanan ini
untuk bersama menuju hari muka
buat menggapai kejayaan kita
menuju hidup yang lebih bermakna.

teman...
izinkan ku simpan seraut wajahmu
meski sekadar sebuah bayangan silam
sebelum aku terlena sendu
buntu dalam mengejar waktu.


b.tan.
11.06.2013.
kemayan.
8.20am.



* di kala senja ku ternanti...

Isnin, 10 Jun 2013

kaki langit - 203.



di jalanan sepi ini 
terasa asing tanpa mu
menemani aku di setiap lorong dan lohong
membuka bicara dan ketawa
dalam ria kita bercanda.

di jalanan sepi ini 
hanya sunyi yang menghiasi
menanti malam menjelma dan rembulan berseri
menutup ruang gelita dan terbuka pintu ceria
dalam mimpi yang berulang lagi.

di jalanan sepi ini
ada aku yang masih mencari
suara ghaib yang sering sirna
dalam kalbu yang terbuku
dan terbaring aku di kaki langit Mu.


b.tan.
10.06.2013.
kemayan.
02.33pm.


* senjakala telah tiba...

Khamis, 6 Jun 2013

kaki langit - 202.




izinkan ku berlari  meniti pelangi
buat mengejar mentari yang berseri
agar aku tak tersungkur sepi
setelah rembulan berlalu pergi.

b.tan.
6.6.2013.
kemayan.
9.47am.




* tiada ilham.... hanya kata-kata itu saja yang mampu terbit dari kaki langit ku.

Khamis, 30 Mei 2013

kaki langit - 201.



kau lah pelangi
yang hadir dalam mimpi ku
sering menemani tak kala ku sendiri
sebegini jadinya
aku rindu pada pertemuan
pada perancangan
yang belum menjadi kenyataan
semoga Tuhan
akan mengizinkan.

b.tan.
30.05.2013.
kemayan.
1.40pm.



* sebelum 'mulih' sempat lagi aku mencatat sesuatu di kaki langit untuk mu.

Isnin, 27 Mei 2013

kaki langit - 200.



























teman....
di kaki langit
kau hadir bagai pelangi petang
menghias alam pancarona
dan mengalirkan rindu di ufuk kalbu
buat aku yang lesu
menanti sinar purnama berseri
moga kita bertemu
di alam mimpi.


b.tan.
27.05.2013.
kemayan.
11.48am.



* dalam pelangi ada seri
* mentari petang indah bercahaya
* rindu di hati ku tanggung sendiri
* semoga dikau begitu juga.

Khamis, 23 Mei 2013

kaki langit - 199.



























maaf kan aku yang kekalutan
dalam mengenang dan merindu mu
hanya kini aku mampu 
memburu lagi harum tubuh mu
dalam setia ruang masa.

teman ku
ku pasti ujian mu telah usai 
seusai gerimis di senja hari
namun aku masih lagi
mengintai mu di jejak-jejak
di kaki langit yang damai.

b.tan.
23.05.2013
kemayan.
12.09am.


* maaf teman ku.... terlalu banyak urusan dan kekangan untuk aku menghubungi mu. namun ingatan tetap melekat pada diri mu.

Khamis, 9 Mei 2013

kaki langit - 198.



























aku sering menanti hadir mu pelangi
di senja nan merah di langit yang biru
di ufuk kelabu agar dapat bertemu
meski sekilas kata tanpa suara
aku syukur punya mu dalam sepi
dan...
dalam doa kudus ku
ku pohon restu dari Ilahi
buat kita bersemi kembali
di kaki langit kita berlari lagi.

b.tan.
09.05.2013.
kemayan.
01.34pm.

Jumaat, 3 Mei 2013

kaki langit - 197.



























daku masih lagi dalam kembara 
memburu bebayang mu yang sering bertamu
tak kala aku sendiri menyepi
menanti rindu terubat pilu.

hadirlah....
hadirlah lagi rindu itu
hadir bersama penawar pilu
dalam sendu ku merayu
usah kau pergi menjauh lagi.

teman... sahabat... jua kekasih
usah menyisih 
sendu mu yang berlagu
rindu mu yang bertamu
ku nanti bersama jiwa ku yang sepi
semoga di kaki langit
bisa kita berbicara lagi.


b.tan.
03.05.2013.
kemayan.
10.02am.


























Isnin, 29 April 2013

kaki langit - 196.



























beginilah rupa ku
di kala musim tanpa rindu mu
gersang separuh nyawa
terdampar longlai
di kaki langit
dan aku hanya menunggu
titis hujan dari restu Mu.

b.tan.
29.4.2013
kemayan.
11.03am.

Khamis, 25 April 2013

kaki langit - 195.



























masih lagi ada 
deruan rindu 
dari sudut kalbu
cuma aku hanya mampu
berteleku dalam bisu
memerhati pada ombak 
yang tidak pernah jemu
bercumbu dengan waktu
akhirnya 
aku jua yang tersipu
pada butiran pepasir di pantai
yang setia menanti 
hadirnya ombak rindu
sedang aku tak mampu
untuk berlari 
mengejar menangkap bayang mu 
dalam deru angin nan lalu
di kaki langit Mu.

b.tan.
25.04.2013.
kemayan.
01.02pm. 

Selasa, 23 April 2013

kaki langit - 194.



























deburan ombak dan hembusan bayu adalah alunan nyanyian alam yang tidak pernah merasa jemu mengulangi dan membelai meski pantai hanya sepi membisu terdiam kaku seolah tidak pernah ngerti akan perasaan ombak dan bayu. begitu juga aku tidak pernah jemu untuk menatap seraut wajah mu meski hanya di alam ilusi yang belum pasti ianya terjadi secara realiti. namun pada Ilahi sering ku panjatkan doa agar waktu masih ada untuk kita bertemu meski pun tidak mampu untuk bersatu dan menghuraikan seribu kekusutan di kalbu.

b.tan.
23.04.2013.
kemayan.
10.15pm. 

Isnin, 22 April 2013

kaki langit - 193.




terdampar rindu 
di kaki pesisir mu
terdampar harapan
di hamparan pasir mu
termenung aku
di dada mu
terjumpa kamu
dalam ilusi ku.

b.tan.
22.04.2013.
kemayan.
1.35pm.

kaki langit - 192.




Merindukan kamu bukanlah suatu pilihan. Jua bukan suatu paksaan. Merindukan kamu adalah implikasi dalaman, yang terbit saat sepasang kita masih lagi berjauhan. Dan mungkin, sepasang kita akan sentiasa berjauhan, selagi hayat dikandung badan. Mungkin. Kita hanya mampu merancang, Allah jua Yang Maha Menentukan.



* disalin dari http://www.capital-h.my/2012/11/kaki-langit.html
*  ketika meng'google' kalimah 'kaki langit' antara jawapan yang keluar ialah link kat atas tu. sebuah blog yang simple tapi agak menarik jugak.
*  cantik tak gambar kat atas tu?  heheh.... aku snap semasa merayau kat belakang de rhu beach resort, balok, kuantan.
*  ok lah ya... nanti aku pamerkan gambar yg lain pulak.... daaaa...
*  oh ya.... untuk segmen minggu ini tak ada puisi atau sajak, mungkin lain kali lah ya.....

Selasa, 2 April 2013

kaki langit - 191.


 
 
tak upaya aku menahan arus gelombang yang sering datang melanda pantai hati ku ketika aku cuba menahan gelora rindu asmara terkapar derita sengsara jiwa terasa aku hampir menjerit sakit terjepit antara dua hati yang ku beli dengan cinta ku sendiri.
 
aku akan terus kan mengingat mengenang merindu merasa tanpa jemu dan aku akan tetap setia menanti detik saat pertemuan yang pasti berlaku di sudut mata mu dan mata ku.
 
aku tetap dan aku tetap akan terus mencintai mu meski aku hanya mampu mengintai dari jendela kamar ku ini.
 
sekian catatan tak kala mentari masih lagi terik membakar hari dan diri.
 
b.tan.
02.04.2013.
kemayan
14.42pm.  

Isnin, 25 Mac 2013

kaki langit - 190.

 
 
Elegi Sepi
 
Saat mentari beradu
Rembulan pun bertamu
Hatiku menjadi sayu
Dalam kesamaran waktu

Mengapakah rinduku
Masih ada dalam kalbu
Sedangkan cinta itu sudah berlalu

Mungkinkah rasa bersalah
Masih menghimpit jiwa
Kerana terlalu tega
Membuatmu terluka

Dikau yang begitu setia
Tabah hadapi segala
Namun ku menjadi alpa
Kesal akhirnya


Aku pinta kepadamu
Maafkanlah kesilapanku
Aku tahu kau dan aku
Tidak mungkin akan menyatu

Apa yang tertinggal kini
Kesedaran di hati
Yang kan tetap bersemadi
Menjadi elegi sepi

Oh biarlah doa tulusku
Mengiringi jalanmu
Kan menebus khilafku
Terhadapmu
 
 
* dan yang tinggal kini hanyalah elegi sepi yang tak ku tahu bilakah ia nya kan berakhir....
* namun... kan ku biar rindu pada mu terus menghuni di sudut kalbu ku...
* cinta yang bersemi dulu kan ku biar terus mewangi mengiringi jalanan hidup ku.
* untuk mu kan ku kirim selalu doa tulus diangin lalu.